Cez rieku Topľa bol v I. tretine 19. storočia postavený drevený „grodzinský“ most, mohutné majstrovské dielo s dĺžkou 90 metrov. Most bol zničený koncom 2. svetovej vojny. A tu sa začína písať história najväčšieho oblúku v strednej Európy.
Najdlhší železničný most
Hanušovský viadukt je najdlhší železničný most postavený v oblúku (s dĺžkou 390 m) nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Skladá sa z jedného klenutého otvoru a deviatich otvorov s priehradovou oceľovou konštrukciou. Vybudovali ho ako súčasť päťdesiatkilometrovej trate z Prešova do Strážskeho a bol súčasťou štyroch železničných viaduktov v celkovej dĺžke 946,92 metra. Trať bola veľmi dôležitá, pretože do uvedeného dátumu, Zemplín mal železničné spojenie len cez územie Maďarska tzv. peážnou traťou.
Vo výške 40 metrov
Hanušovský viadukt je postavený z 9 oceľových priehradových mostových konštrukcií a betónových pilierov obložených riadkovým murivom. Mostovky boli kedysi vyložené dubovými doskami, neskôr nahradené ryhovanými plechmi. Koľaj je na viadukte nad terénom v najvyššej výške 40 m. Niveleta železnice stúpa 10 ‰ a základy pilierov sú vraj tak hlboko, ako je výška pilierov nad zemou. V katastrálnom území mesta ležia ešte ďalšie štyri mostné objekty. Jeden nad údolím „Hrabovec“, druhý ihneď za železničnou stanicou v údolí „Hlibovec“ a ďalšie medzi zastávkou Bystré a výhybňou Pavlovce, pričom všetky patria medzi národné kultúrne pamiatky.
O Hanušovskom viadukte sa môžete dočítať aj na stránke Hanušovský viadukt. Navštíviť môžete aj tieto mestá – Prešov, Bardejov, Sabinov, Lipany, Svidník, Hanušovce nad Topľou